EUROPA
Al mateix temps
en què assistim al desenvolupar-se d'una identitat europea, de
consequència a la unió dels estats presents en aquest
territori, hem de constatar la configuració d'una identitat dels
exclosos.
Aquesta es constitueix de dues components:
* Els antics pobles presents en el territori europeu.
* Els nous pobles que es configuren de consequència amb el fenòmen
de la migració.
Faig aquesta comparació entre aquestes dues realitats tenint
present les diferències substancials en relació al tractament
otorgat a cadascuna per part de l'estat, que és un estat hostatjant
per ambdues realitats.
Soc conscient també de la diversitat, entre aquestes dues realitats,
pel que fa als objectius per la definició de la pròpia
identitat dins el context de l'estat.
Pels primers, és a dir els antics pobles, l'aspiració
és la de veure's reconeguda aquella identitat del tot diferent
de la resta de l'estat en el que estan integrats.
Pels pobles de nova configuració -és encara aviat per
parlar del fluxe de persones migrants en termes de poble, per la relativa
novetat del fenòmen i també perque la seva presència
és encara molt limitada-. Per aquestes persones, doncs, l'exigència
primària és la d'ésser integrats en l'estat, que
els ha acollit, en quant a ciutadans de dret.
Pobles o Nacions?
La configuració
de la major part dels actuals estats, involucrats en el procés
d'unitat europea, es caracteritza per la presència de pobles
diversos que, per raons de caire politic o històric han estat
integrats dins la seva estructura.
Em referixo als catalans, però també als gallecs i bascos
com a pobles diversos de l'estat espanyol. Bretons, corsos i occitans
a França. Els sards i, sempre a Itàlia a la frontera nord,
els pobles retiano-romànics (Vall d'Aosta, Rètia i Ladinia).
Els frisons, dividits avui entre els Països Baixos i Alemanya.
Irlandesos, escocesos i gal.lesos en el territori de la Gran Bretanya...
Cal tenir en compte que tots aquests pobles minors son tant antics com
els pobles que han esdevingut, per raons de caràcter històric,
politic i militar, majoritaris i, tot seguit, els fautors de l'estat
central.
En els pobles minoritaris existeix, a diferència dels estats,
una correlació entre cultura, llengua i territori que defineix
l'identitat nacional. Aquesta correlació no és suficient
però perque a aquestes realitats minors els hi sigui reconegut
el dret d'existir de forma independent.
La condició de nació no depèn de la quantitat de
territori ocupat o del nombre de persones que hi viuen, sino de la condivisió
d'un model cultural comú.
Nacions mancades que no tenen un govern independent i que, per tant,
no compten dins el projecte d'unitat europea. No son considerades interlocutores
vàlides en l'àmbit de la constituent europea i no es preveu
una representació directe d'aquestes dins les estructures democràtiques
del nou estat únic europeu.
La condició d'aquests pobles varia segons la relació que
mantenen amb l'estat hostatjant. En alguns d'aquests existeix un procés
de decentralització que atribueix als pobles un nova condició:
de regions que eren han passat a ser "regions autònomes".
Un procés que no modifica però l'uinitat territorial de
l'estat central i que s'atura tot just abans d'esdevenir un estat federal.
De fet, aquestes noves regions autònomes son encara considerades
part integrant del territori de l'estat. (La federació comportaria
el reconeixement de les regions com a nacions).
En alguns casos la decentralització ha comportat el passatge
de competències del govern central als òrgans de govern,
escollits democràticament, de les regions. Aixì, hem vist
afiançar-se la co-oficialitat en l'ús de la llengua, la
gestió directe d'una part dels recursos econòmics, la
sanitat, l'ordre públic i l'educació.
Ara, aquest procés no és igual en tots els estats de la
cosmogonia europea i existeixen, per tant, diferències entre
els diversos pobles implicats en aquest procés reivindicatiu.
No parlaré aqui sobre el mètode que cada un d'aquests
pobles ha escollit per seguir les pròpies aspiracions. El meu
intent és el de constatar-ne l'existència. Diré
només, que de la mateixa manera que existeixen vies violentes,
la major part dels pobles ha escollit la via del diàleg politic.
Estic convençut que en els casos en els que la violència
- IRA i ETA - ha estat preeminent, la raò cal atribuir-la a la
incapacitat d'entaular un diàleg entre l'estat i els pobles als
que les dues organitzacions citades fan referència. Donant per
sentat que no intento justificar de cap manera la violència,
en cap cas.
Considero legítimes les aspiracions d'aquests pobles a l'autodeterminació.
Abans però cal que es verifiqui l'acceptació i el respecte
per part de la majoria.
El meu parer és que aquest reconeixement degut no coincideix
per força amb l'establiment de noves fronteres. No és
l'estat politic allò desitjat (encara que no puc excloure que
per tothom sigui així), sino el fet d'assolir un estat de dret
en el que sigui possible una convivència basada sobre la coneixença,
el respecte mutu i l'acceptacvió de l'altre; ¿És
tant difícil?
Quan semblava, però, consolidar-se aquest procés de cecentralització,
eus configurar-se a l'horitzó politic una centralització
a nivell superior a l'interior de la qual els actuals estats esdevindran
les noves regions.
¿Quin futur, doncs per aquelles nacions mancades?
¿Esdevindran "reserves" culturals?
Els nous pobles
A la categoria dels
exclosos, a més dels pobles citats, cal acostar una nova component,
cosnstituïda pel fluxe constant de persones procedents de països
que es troben fora del territori europeu. És a dir, "extraeuropeus"
amb una cultura, una llengua i una espiritualitat, encara que aquesta
última només per una part d'aquest fluxe, diferents de
les existents a Europa.
Diversitats que enriqueixen el mosaic llingüistic i cultural del
territori europeu i que, al mateix temps, introdueixen una nova espiritualitat,
és a dir la religió musulmana, en el panorama de religions
existents: Catòlica, protestant i ebrea.
Tenint en compte el nombre de països involucrats en el fenòmen
de la migració, caldria parlar de pobles més que no pas
d'un únic poble. L'objectiu primari pels nou arribats és
aquell d'integrar-se dins l'estructura estatal com a ciutadans de dret.
Es a dir, d'assumir com a pròpia l'identitat de l'estat hoste.
Diferentment de les rivindicacions primàries, de natura existencial
com ara la casa, el treball i l'assitència sanitaria, les reivindicacions
relatives a la pròpia identitat, en quant a col.lectiu diferent
de la majoria, passen a través del dret a manifestar la pròpia
espiritualitat. Es tingui present el rol que les religions juguen en
el manteniment d'una identitat cultural col.lectiva, especialment en
els casos, com el del que es parla, en els que no existeix cap tipus
de dret sobre el territori o en aquells en què una minoria es
troba en una concició de fort desavantatge en relació
a la majoria.
La seva presència es limita a petites àreas a l'intern
del territori. Un carrer, un barri,... Aquests espais son però
els seus nous territoris. Al seu intern es parla la llengua i es viu
segons el codi religiòs del pais d'origen. (Es pensi a la realitat
dels barris al voltant de Paris, on la cultura del pais hostatjant és
inexistent). En aqueste situacions es verifica la mateixa correspondència,
si bé en una proporció reduïda, que en el cas dels
antics pobles europeus definia l'identitat nacional. Si la condició
de nació no depèn de la quantitat de territori ni del
nombre de persones, de la mateixa manera, un petit grup pot trobar un
sentit de comunitat, és a dir de poble, en un territori reduït.
Encara que el fet de viure-hi no signifiqui el posseïr-lo. Parlo
en termes de possessió d'un determinat territori quan hom reconeix
una forma legitima de govern.
En tot cas, aquest fluxe migratori és a l'origen d'allò
que pot esdevenir el configurar-se de nous pobles en el territori europeu
- encara que no siguin mai reconeguts com a tals-. La perspectiva amb
la que es tracta aquesta nova presència és la de vincolar-la
a una identitat extraterritorial, és a dir els paisos d'origen,
i no com una realitat de l'estat primer i del constituent nou àmbit
europeu despès. Viuen en un territori del que no poden sentir-se'n
part. S'els exclou a priori.
Nos és casual que es definixi aquesta nova població amb
el qualificatiu de "extracomunitaris", com a tancar qualsevol
possibilitat per una integració en el territori comunitari.
En realitat aquestes persones migrants haurien de ser considerades les
primeres entre els europeus perque la seva vinguda no respon tant al
desig d'integrar-se en un estat en particular quant al de entrar a fer
part del context europeu. Si, potser degut al miratge i a la fascinació
que l'Europa desvetlla en la població de països en els que
les condicions de vida son molt precàries. ¿Des de quan
és il.legal aspirar a millorar les pròpies condicions?
Que es vulgui admetre o no, aquest fenòmen es una gran epopea
del nostre temps. L'esforç complert per arribar en aquest "nou
món" no és tant diferent d'altres fenòmens
migratoris del passat i encara avui considerats mítics. La realitat
vol però que el territori d'arribada no sigui un teritori verge
o no només habitat per "salvatges".
¿Quin futur per aquests pobles mancats?
L'Unió
Fins avui, el projecte
d'unió europea s'ha caracteritzat per una unió dels interessos
econòmics, tot deixant de banda la coesió cultural necessària
per fer crèixer l'idea d'unitat. Aquesta koinè dels interessos
és com una "imposició" convenient des de dalt
cap baix.
Aquesta formulació de fons no va pas en la direcció de
les aspiracions dels pobles (nacions mancades), en el propi desig de
llibertat politica però, sobretot, cultural. Si és aixì
per aquests, ¿quin rol pot haver-hi pels futurs pobles consequència
de la migració?
L'idea, que és una idea forta, de l'unitat corre el risc de no
assolir una realització plena pel fet de no incloure les diversitats.
Si bé sigui possible una unitat politica dels estats, per esdevenir
una realitat a tots els efectes, caldria fos corresponent amb la realitat
del territori que es vol unit i que, com hem vist, es caracteritza per
un mosaic de cultures i de llengües diferents. La constitució
d'una estructura per sobre dels estats, a nivell europeu, comporta el
perill que tota aquesta riquesa esvaneixi.
La nova Europa, doncs, per esdevenir una estructura democràtica,
plural i sintonitzada amb la realitat del seu territori, haurà
de tenir compte dels exclosos i no només dels actuals estats.
El risc de l'exclosió dels pobles minors és el d'originar
una realitat paral.lela en el context social europeu. Això donaria
lloc a una forma de convivència sense un veritable contacte entre
la realitat estatal i les diferents realitats minors. Un cas entre tots:
Els Estats Units. Un país en el que formalment no existeixen
diferències da cap tipus. La realitat és que la desitjada
terra de la llibertat tè encara avui un color dominant.
¿Fins a quin punt és sostenible una convivència
caracteritzada per la soportació del viure en un mateix territori
sense que hi hagi una veritable condivisió?
Penso ara als països balcànics en els que l'equilibri social
s'ha revelat, amb extrema facilitat, un terreny fèrtil a l'odi
racial, ètnic i religiòs. Sarajevo, una vegada model de
convivència, ha esdevingut l'escenari tangible d'allò
que l'Europa té el deure d'evitar a si mateixa, al propi futur.
No és aquest el model que ens hem d'esperar de l'Europa unida.
El veritable "estat de dret" és aquell capaç
de garantir i de comprendre al mateix nivell totes les diversitats presents.
Independentment del nombre, del color de la pell, el credo religiòs
o per raons de neixement.
Sense aquests pressupostos els problemes, les tensions i les expressions
del racisme serien a l'ordre del dia. Molt més de quant no ho
son ja avui.
Aquest risc és menys fort en el contexte europeu, respecte a
altres contextes citats, no perque els europeus siguin immunes al racisme.
Més aviat perque la presència de nous arribats, és
a dir la pressió sobre la majoria, és molt reduïda.
De fet son constants, si bé no freqüents, els episodis d'intol.lerància
i prepotència. Actes isolats complerts per part d'una minoria,
però amb la complicitat silent de la majoria.
Una altre món
és possible?
¿El Món?.
És el que tenim, el que sempre hem tingut. És la manera
de pensar-lo i de viurer-lo che es pot canviar.
La petita "globalització" europea ha estat superada
per la globalització a nivell mundial. Qui ens imposa aquesta
com a hipòtesi factible a nivell econòmic i com sembla
ser, degut als esdeveniments actuals, a nivell militar, hauria d'estar
disposat a acceptar-la respecte a les persones.
En un món global el concepte d'identitat coincidiria amb la totalitat
del planeta. ¿Quin valor podrien tenir aleshores conceptes com
ara estat, nació o poble? ¿El territori, no seria únic
per tothom?
Eus aqui doncs que, des d'una perspectiva com aquesta, les actuals estructures
estan superades. No son adaptes, decauen. I amb elles decau l'idea del
posseïr un determinat territori, per part d'un grup religiòs
o ètnic, i, conseqüentment, la necessitat de defensar-lo.
Si el referent de l'estat en un context de globalització fos
el planeta, els fenòmens migratoris foren menys rellevants perque
la mobilitat, el nomadisme volontari i/o forçat esdevindrien
no ja d'un estat cap a un altre sino a l'interior d'un territori únic:
El planeta-estat global en el que, per lògica, caldria parlar
d'espècie humana en comptes de races.
Hipòtesi idealistica i del tot utòpica. Millor però
de l'absurditat de la situació actual: Fondamenatlismes al servei
de la religió i/o de l'economia lluitant entre ells, amb resultats
sempre més dramàtics i exasperants.
Fondamentalismes o integralismes que creuen justificable el recurs de
la violència i que deixen a la força de les armes tota
possibilitat de trobar-se.
Per definició, el fondamentalisme es troba sempre de la part
del just i, per tant, incapaç d'una visió critica de si
mateix. Aquest és el seu punt feble. No existeix res de més
patètic de l'arrogància de qui legitima la pròpia
força menyspreant les civilitzacions dels altres. Una trampa
que, a llarg termini, porta inexorablement a l'autodestrucció.
El problema és un problema cultural, però de baixa cultura.
La cultura de qui, pel fet de tenir la pell d'un determinat color o
de professar un cert credo religiòs, s'autootorga el privilegi
de la gestiò, a propi avantage, dels recursos, compresos aquells
humans, i del territori en el contexte de l'estat avui com el del planeta
secer en l'hipòtesi de la globalització.
Cultura de baix pefil també la de qui comportant-se de manera
del tot irracional (es legeixi terrorisme) no fa que legitimar l'arrogància
de l'altre i contribueix a donar una semblança de racionalitat
a respostes que es troben molt més enllà de qualsevol
justificació possible (es llegeixi guerra).
La trobada
De consequència
amb aquestes reflexions, em sembla obvi que per una convivència
en la que el respecte i la tolerància sguin preeminents caldria
trobar un lloc comú, equidistant a totes les realitats presents
en un determinat context local, nacional, estatal o global que sigui.
Un lloc comú en el que es pugui verificar la trobada.
Un lloc comú en el que domini el respecte a la diversitat.
Un lloc comú en el que sigui possible modificar el concepte mateix
de diversitat. D'un caràcter negatiu a un de positiu, per quant
pot significar creixement, riquesa, renovament,...
Un lloc comú en el que ens concedim la possibilitat de conèixer-nos,
d'apendre a conèixer l'altre.
Un lloc comú neutral, en el que arribar-hi, tingui el valor de
l'àbit quotidià, és a dir profondament arrelat
en l'ancestre da cada una de les diversitats/identitats culturals.
¿Quin lloc millor de la taula?
TAVOLÆUROPA
(europa's first dinner)
Projecte per la
Constitució d'una Identitat Comuna
El tema central
d'aquesta operació artistica és un recorregut reflexiu
sobre l'identitat. És a dir, la consciència exacte de
la pròpia individualitat i personalitat en relació al
contexte social en el que vivim i que defineix sigui l'identitat individual,
sigui l'identitat col.lectiva com a poble/nació.
¿L'identitat és una condició individual o depèn
de factors relatius al context en el que s'ha nascut o en el que es
viu?
¿Existeix una identitat nacional? Si la resposta és si,
¿qué és allò que la determina?
¿Quant influeix l'arribada de noves persones en un determinat
territori respecte a la seva identitat?
¿El modifiquen? ¿Com?
Els nous arribats, ¿esdevenen part integrant de l'identitat col.lectiva
del lloc d'acolliment?
¿O bé, la seva és una identitat que resta lligada
al país d'origen?
I encara, ¿qué passarà amb les identitats minoritàries,
integrades en els estats i amb aquests darrers en el futur context de
l'Europa unida?
El context d'aquesta
recerca és el del constituent teixit social europeu. Es preveu
de parar una sèrie de taules en indrets diversos de la geografia
europea, involucrant persones que hi son nascudes i persones nou vingudes.
Aquests llocs escollits son representatius d'aquell context més
ampli i complexe que és l'Europa.
L'objectiu és el de entaular una serie de trobades entre les
diferents components del particular teixit social de cada lloc escollit
per fer-ne un quadre general, per quant sigui possible, del territori
europeu.
Trobar-se per donar respostes a les questions més amunt proposades,
però també per eflexionar plegats sobre quines bases donar-nos
perque sigui possible un futur de convivència que garanteixi
la plena expressió de les identitas individuals i col.lectives
presents en un mateix territori.
Una tavolæuropa parada per acollir i no per excloure. Una taula
on sigui possible l'intercanvi, el diàleg obert i franc i l'ascolt
recíproc per fer llum sobre les profondes raons que sostenen
cada forma de diversitat.
Una taula que voldria ser una reunió llingüistica, cultural
i espiritual de les realitats presents.
Vist que de taula es parla, es preveuen també trobades de tipus
gastronòmic en els que cada comensal proposarà una recepte
del seu país d'origen. Un àpat comú que voldria
ser una reunió dels gustos, dels aliments i dels diferents àbits
alimentaris.
Estan previstes, fins ara, una taula a Cesena (I), una a Berlin (D)
i una a Reus (CAT). En aquestes tres realitats les estructures que participen
en el projecte son representatives d'àmbits especifics:
1. El "Centro per le Famiglie" a Cesena. Una estructura que
sostè els nous arribats en el seu procés d'integració.
2. El centre cultural internacional ufaFabrik, a Berlin, on serà
possible una aproximació al tema de l'identitat des del punt
de vista cultural.
3. En fi, l'esfera de l'escola i de l'educació, a través
dels alumnes -els futurs habitants d'Europa- de l'IES Baix Camp de Reus.
La modalitat de la trobada serà la de reunir-nos al voltant de
la taula amb l'esperit amb què s'hi reuneix per satisfer una
mateixa exigència comuna, és a dir nutrir-se.
Una taula que esdevé el territori comú a tothom i en el
que a cadascu és concedit de pendre segons la pròpia "fam",
però també de contribuir al nutriment dels altres.
La documentació d'aquestes trobades, video, fotogràfica
i sonora, junt amb les receptes de cuina constituirà el material
de treball sobre el que es construirà una instal.lació
en cada una de les ciutas que participen al projecte.
Un primer sopar si-us plau, per començar...
CESENA - BERLIN
- REUS, PRIMER SOPAR
Cesena
En aquesta ciutat el projecte es desenvoluparà a través
d'una sèrie de trobades, una cada mes, en el periode comprès
entre octubre 2001 i la primavera del 2002.
A la fi d'aquest recorregut s'ha programat una exposició, a la
Galleria d'Arte Comunale i un conveni públic per fer el punt
sobre les reflexions que s'hagin dut a terme durant els mesos precedents.
L'actuació del projecte en aquesta ciutat compte amb el suport
del Centro per le Famiglie. Una estructura que reflexe la voluntat institucional
de la ciutat per crear un clima d'obertura en vers les persones que
arriben, per seguir-les en el procés d'integració.
A més, compte amb l'adesió de les següents associacions:
Centro di Cultura Islamico
ADI (Assosiació Dones Internacional)
Altra Medina
Assosiació Nigeriana
MammAfrica
Berlin
En aquesta ciutat
s'obrirà oficialment el projecte amb l'exposició de la
imatge fotogràfica Tavolæuropa el dia 17 de novembre al
hall del teatre da la ufaFabrik. La versió virtual de l'exposició
es podrà veure dins la iniciativa "Berlin netd@ys"
sota forma d'un "guest book" en el que hom podrà participar
al projecte tot responent a una sèrie de questions sobre el tema
de l'identitat.
En el contexte de Berlin és molt significativa la participació
d'aquest centre cultural internacional, actiu des de la fi dels anys
setanta.
S'ha escollit aquesta ciutat perque hi ha un interessantissim procés
de transformació que de la ciutat-illa que era , fins a la fi
dels anys vuitanta, s'ha convertint en la capital de l'Alemanya unificada.
Un canviament visible en el teixit urbà, començant per
la fesonomia arquitectònica i la desaparició del Mur,
que modifiquerà també l'equilibri dels diversos components
del teixit social; fins ara units sota l'impuls de "mantenir viva
la ciutat". Un principi vigent durant els quasi trenta anys en
què la ciutat ha estat aïllada a l'interior del territori
que era de l'Alemanya de l'est.
Aquest procés de reconstrucció de Berlin, que intenta
superar el pes de la presència del Mur, completa el recorregut
que des de la segona guerra ha portat la ciutat dividida, i amb ella
el territori alemany, cap a una condició de normalitat, trobada
ara amb la reunificació.
Un procés que es desenvoluipa paral.lelament, i no només
en sentit temporal, amb el procés de unificació europea
que intenta superar les identitats de cada estat que consenteixi d'assolir
una normalitat, també aqui, en la unificació, per la primera
vegada, del territori.
Reus
Aquesta ciutat dona
al projecte dos aspectes importants
En primer lloc, tractant-se d'una ciutat catalana, reuneix totes les
questions proposades en aquest projecte relatives a la identitat:
* Pertany a una de les nacions mancades a les que es fa referència
en aquest text. La reflexió caldrà que toqui l'aspecte
d'una minoria cultural diferenciada a l'intern d'un estat majoritari,
culturalment divers.
* En el seu teixit social existeix una presència de població
migrant, per la seva major part procedent del Magreb, que determina
també la presència d'una nova espiritualitat.
En segon lloc, el món de l'escola i de l'educació. El
projecte es durà a terme amb els alumnes de l'institut "IES
Baix Camp". És a dir, la població jove, els futurs
ciutadans de la nova Europa unida.
SOBRE LA ESTRUCRURA DEL PROJECTE
Pel que fa a l'actuació
del projecte es preveu una recerca articolada en:
* Una sèrie de trobades, un cop al mes, durant un any i en els
que es podria:
Conèixer les raons que han portat a l'abandó del lloc
d'origen.
Parlar plegats de les dificoltats relatives als canvis en un determinat
context social deguts a la migració.
Conèixer els problemes que comporta l'integració en un
nou àmbit cultural
Trobar-se en un terreny comú per conèixer la realitat
de l'altre i reflexionar sobre la pròpia.
Organitzar iniciatives que condueixin a una relació convivial
a través de festes, excursions en el territori, trobades de tipus
gastronòmic, etc.
* Durant aquest
recorregut de recerca es realitzarà una documentació,
que constituirà el material per la realització d'una instal.lació
a la fi del projecte, relativa a:
Video-entrevistes d'experiències personals.
Fotografia. Es preveu la realització d'imatges que puguin representar
iconograficament la nova realitat europea.
Sonora. Per mitjà de la gravació de les llengües
dels països d'origen de les persones presents a les trobades i
que documenti cançons, contes, etc.
Les receptes de cuina relatives a plats significatius de les cultures
originàries: celebracions, festes, etc.
Anton roca,
setembre 2001