English

Italiano

El reflexe de l' "altre"

Giancarlo Papi

Globalització i massificació generalitzada tendeixen avui a transformar l'esdevindre de les arts en una espècie de conformisme lligüistic allà on la cultura de la multiplicitat i les seves dinàmiques multiètniques podrien, veritablement, significar la subversió d'aquesta angoixant producció de sentit que tendeix a la restricció de les possibilitats de l'individu. Tenint en compte dels actuals mutaments socials, arribats avui fins al punt que es pot realment parlar de formes de transnacionalització, un dels efectes possibles de l'acció individual de la nostra època és aquell d'un mestissar-se a l'altre tot conservant la pròpia identitat, preservant el propi respir i la pròpia preciosa unicitat.
Des de sempre l'art, considerant-ne totes les seves facetes llingüistiques, ens parla d'identitat. En primer lloc, ho fa implícitament o explícita de la del seu autor, és a dir, portant a la llum la profonditat de la dimensió individual del concepte d'identitat; en segón lloc, englobant l'identitat col.lectiva, en el mateix moment en el que l'obra afirma la pròpia raò històrica, és a dir, l'esperit de l'època en la que neix.
Avui, el concepte d'identitat és una de les temàtiques centrals de la recerca artística, que s'identifica més que no pas amb les obres, amb la consciència puntual de l'artista. De la seva activitat conceptual, projectual i pragmàtica, en resulta una recerca en la que la identitat equival a esdevenir, un mateix, el destinatari de la trobada amb tot allò que és altre de si mateix i, alhora, amb la implícita complexitat del si mateix.
Aquest aspecte representa un veritable paradigma en el que es desenvolupa l'imaginari de l'artista. És aquest el territori en el que es renova la poètica d'anton roca. El seu pensament teòric coincideix amb la pràctica de l'art, en el sentit que davant dels seus treballs assistim a la realització concreta de les idees en les accions, en les obres, en el "comportament". El seu concepte allargat d'art abraça no només les tècniques i les disciplines tradicionals, com la pintura o l'escultura, sino qualsevol activitat creativa dins l'àmbit de l'existència humana.
En una època com l'actual, per anton roca l'art cal que sigui el resultat d'un partir novament des de zero, com a exigència social i conscient de les pròpies arrels històriques. Que tingui el pols del present per poder mirar al futur, tot transformant l'existent i la cultura "material" en còdig poètic.
En la recerca recent de l'artista, s'accentúa el concepte de l'obra com a llindar, l'art com a passatge per a una experimentació més atenta i sensible, per una observació que porti a la lectura de problemàtiques i complexitats amb la finalitat d'extreure'n riquesa. Aixì doncs, amb coherència i força, les relacions entre art i vida, art i societat, art i politica, estètica i ètica continuen a determinar el treball d'anton roca que, tot servint-se ara del mirall, esbocina, divideix, multiplica i reconstrueix la realitat.
El mirall és l'instrument que recondueix a l'ambigüitat els mecanismes perceptius dels que l'art n'és el vehicle. És la dimensió que destrueix l'espai, que posa a risc el mateix concepte de realitat tot introduint-la al regne inquietant de l'aparent, de l'engany.
Aixì és com la dreta esdevé l'esquerre ; alt, baix ; davant, darrere ; damunt, sota ; dintre, fora ; aqui, allà ; abans, desprès ; l'un, l'altre. Una constant en el treball d'anton roca és la recerca d'aquell hipotètic punt mig entre els opostos. Equidistant, equivalent i que, al mateix temps, comprengui ambdós extrems.
El mirall no és gaire cosa més que un modest instrument artesanal. El seu origen però ens parla d'un temps arcaic i d'una natura màgica que anton roca sembla evocar contínuament. Un instrument aparentment senzill, perquè és labiríntic com pocs. Capaç de crear aquell cercle viciòs, tautològic i paradoxal de fer-nos veure mentre estem ocupats a mirar-nos-hi.
Allò que el mirall provoca és la divisió, el desdoblament, el duplicar-se, l'extreure singularment de l'u el dos ; del nosaltres mateixos el nostre reflexe, el nostre sosia, el nostre replicant. En fi, l'altre.

indietro